Friday 9 October 2015

Bali Travel 2015

Suka duka Di Bali...


Pertama kalinya ke Bali, membuat saya menanti hari keberangkatan dengan tidak sabar.Tiba di Airport Ngurah Rai pada jam 9.00 malam setelah melewati imigresen dan keluar menuju ke bahagian kastam sesorang petugas kastam mengarahkan saya membuka handbag dan menyelongkar isi kandungan dalam handbag tersebut..saya menarik satu sampul berisi duit yang telah di pegang petugas tersebut,mungkin dia tidak berpuas hati,saya di arahkan untuk masuk ke satu bilik dan di arahkan duduk..malangnya kerusi tersebut kakinya patah nasib baik saya sempat memegang meja di depan saya.Saya dia arahkan untuk berpindah ke bilik sebelah dan handbag saya di selongkar saya di tuduh cuba membawa wang masuk bermillion rupiah..dalam hati saya mengatakan petugas kastam tersebut sangat BODOH..dan setelah di kira wang tersebut hanya 5 juta rupiah..brengsek punya petugas kastam..Nasib baik saya mempunyai hati yang baik tidak mahu mood percutian saya rosak..saya hanya berkata next time pasang alat pengesan wang bilion rupiah..buang alat mesin kamu yang di makan semut itu..dan jangan lupa kerusi buruk itu buang ke dalam lori tong sampah nasib baik saya tidak cedera.

Peristiwa ini akan di kenang sampai ke nafas terakhir.Berbagai soalan mucul dalam otak sepanjang percutian hingga la balik ke Kota Kinabalu....

- Duit rupiah yang di bawah hanya 5 juta
- Duit Korean won hanya 800,000
- Duit ringgit Malaysia 350.00

Saya merasa tidak berpuas hati namun saya bulatkan fikiran,andai kata saya pelancong yang bodoh semua duit saya akan di kebas oleh petugas tersebut dan saya akan merempat di negara mereka.So nasib baik saya merupakan pelancong yang pintar duit dari 3 negara tidak di ambil,namun Rm1 hilang dalam sampul surat kemungkinan masa pekerja itu memeriksa di sangkanya duit rm1 itu duit satu juta...

Kali kedua percutian saya hangus tiket kapal terbang Kota Kinabalu-Bali (AirAsia)-Bali-Jakarta-Seoul ( Korean Air)-Seoul-jeju-Busan (Jeju air)-Busan-kul-bki (AirAsia).Kenapa dan mengapa salah seorang niece tidak mahu mengikuti  vacation ini pada saat akhir..terbang RM melayang..kalau tidak duit ini boleh lah di forward ke next vacation :'(...sedih aku...

No comments:

Travel masa pandemik Covid19 (Kota Kinabalu-Kuala Lumpur)

 Tarikh 3 August 2020   Perjalanan dari KKIA menuju ke KLIA2 Kaunter self check in  sebahagian tidak berfungsi,balik-balik scan tak dapat ak...