Friday 9 October 2015

Kota Kinabalu-Bali-Korea day 4 part #2

4th day in Indonesia : Bali~Jakarta~Incheon

 ~ 9.10.2015


Perjalanan bermula..melintasi ruangan kastam dalam hati bertanya lagi handbag kena selongkar ke tak..smooth je..tak ada pertanyaan pun..jalan terus kita orang menggunakan penerbangan Garuda Airlines tapi transit dulu di Jakarta Sukarno Hatta International Airport,Sementara menunggu penumpang lain masuk saya sempat mengambil gambar matahari terbenam.

bersyukur sangat sebab dapat seat dekat window

flight Garuda ne ada wifi ..seat 2-4-2

yummy...

makan di sediakan..tip top service Garuda Airlines sangat baik...Akhirnya tiba juga di International Sukarno Hatta Jakarta.."aunty..aunty"..jerit Rinie anak buahan saya(my cousin daughter)..apahal..saya menoleh ke arah dia..salah jalan ne aunt..tu..exit..jawab dia.Maksud dia menuju ke arrival hall,saya hanya tersenyum "kita tak payah keluar,kita orang transit saja kat sini ikut saya saja lah"jawab saya selamba.Penat kaki berjalan melalui ruangan transit di Jakarta airport dan kita melewati kaunter kastam  dag dig dug jantung saya ,ingatkan kena checking duit lagi tapi tak ada pun lepas saja..imigration pun clear.

Kita orang masuk ke ruang menunggu dokumen verified tapi..seorang petugas Korean Airlines bertanya
staff KA: miss bekerja ya di Korea?
Me:tidak..vacation
Staff KA:maff miss..dalam contact penerbangan return flight ke Jakarta ngak ada ya
Me:ya..sy booking flight lain saya booking flight Air Asia Busan-Kuala Lumpur-Kota Kinabalu,saya mengeluarkan dokumen dari hand bag saya dan memberikan pada petugas tersebut.
Staff KA: Maaf ya..ini prosedurnya saya ambil gambar ya...terima kasih miss sambil mengembalikan dokumen tersebut.

baru beberapa langkah berjalan staff tersebut memanggil balik

Staff Ka: Miss..dalam computer kami miss tak bawa luggage
Me: Hah..tak tak ada,masa di Bali saya ada check in luggage tuan,luggage Rinie ada tak
Staff KA : dia ada
Me: So..luggage saya macam mana tertinggal kat Bali ke???
Staff Ka: Kami akan berusaha...sila kan duduk

setengah jam kemudian petugas tersebut datang memberitahu luggage saya sudah check in di Korean Airlines...Terima kasih encik..


Ada-ada saja vacation ini...
Kota Kinabalu-Bali(4d3n)- Seoul (8d7n)-Jeju (5d4n)-Busan (4d3n) hampir sebulan bercuti

ruang menunggu beberapa orang saja sebab baru pukul 8.00 malam




Penerbangan ke Seoul menggunakan flight Korean Air,berlepas pada jam 10.20 malam dan tiba di Incheon International airport pada pukul 7.20 pagi waktu Seoul,masih sempat mengambil gambar matahari terbit di atas awan..


                              makan malam di sediakan saya pilih bimbimbap

di bawah awan..tengo jam di tangan pukul 4 pagi..

Bersyukur sanagat sebab masih di berikan peluang untuk bernafas sampai saat ini dan di berikan peluang untuk melihat keindahan ini..Thanks God

Jika ada rezeki lebih saya ingin menggunakan khidmat penerbangan Korean Air..suka sangat dengan service kabin crew

seat flight 3-3-3
sangat selesa tapi tengah malam di kejutkan dengan pengumuman jika ada penumpang doktor atau jururawat depan kami tu angkat tangan.

                                                          tak lama lagi sampai..

selamat sampai....

Service Korean Air memang sangat baik tapi harga yang di bayar pun sangat lumayan..Bingung seketika nak ke immigration kan perlu guna subway...oohhh..rupanya itu untuk penerbangan low coast saja menurut petugas di airport.

No comments:

Travel masa pandemik Covid19 (Kota Kinabalu-Kuala Lumpur)

 Tarikh 3 August 2020   Perjalanan dari KKIA menuju ke KLIA2 Kaunter self check in  sebahagian tidak berfungsi,balik-balik scan tak dapat ak...