Tuesday 6 October 2015

Kota Kinabalu-Bali-Korea day 1


1st day in Indonesia : Bali

 06.10.2015

Holiday begins with a pleasant flight to "The most popular tourist destinations in the world" - Bali


Perjalanan bermula dari Kota Kinabalu International Airport terminal 2 ke Ngurah Rai International Airport Bali selama 2 jam.Tiba di Ngurah Rai Airport pada jam 9.00 malam bas airport sedia menanti turun dari perut kapal kami naik bas dan driver bas membawa kami pergi ke balai ketibaan.

Setelah melalui proses imigresen tanpa sebarang problem lalu menuju ke kaunter pemeriksaan beg,peristiwa yang tidak di sangka-sangka seorang kakitangan kastam Bali airport telah mengarahkan saya membuka handbag saya dan menyuruh saya mengeluarkan wang.Saya bertanya, staff tersebut mengatakan saya membawa puluhan jutaan wang,saya tergelak saya membuka sampul surat yang mengandungi wang rupiah sebanyak tiga juta tujuh ratus rupiah,staff kastam tidak berpuas hati dan mengarahkan saya masuk ke dalam bilik mereka,saya di arahkan duduk nasib baik saya sempat berpaut pada meja di depan kalau tidak memang saya terjatuh di atas lantai,kerusi yang mereka sediakan itu layaknya di hantar ke tempat pembuangan sampah, saya fikir untuk di baiki memang tidak boleh dua kakinya sudah patah tanpa meminta maaf atas kejadian tersebut seorang staff kastam menyuruh saya berpindah ke ruang bilik lain dan saya hanya menurut arahan.

Handbag saya di selongkar perasaan marah menguasai diri..saya mengatakan apa..gaji yang kamu terima setiap bulan tidak cukup untuk menampung keperluan hidup kamu sampai beg tangan saya kamu selongkar sedimikian..staff yang berpangkat mengatakan kami ikut prosedur,Saya mengatakan tangan saya tidak cacat saya sepatutnya membuka handbag saya bukan kamu.Jika ada wang saya hilang saya akan lapor kan kamu kepada polis.

Sampul surat yang berisi duit rupiah dan dompet yang bersi won dan RM saya ambil dari tangan mereka berdua.saya mengatakan kepada mereka kamu lihat dengan kepala,mata dan otak kamu saya akan mengeluarkan dan mengira wang ini satu persatu di depan mata kamu.Akhirnya petugas kastam bertanya" nona kerja apa sih..detail sungguh semua wang dimasukkan ke dalam sampul surat berasingan dan mempunyai detail perbelanjaan."
Saya mengatakan pekerjaan saya tidak perlu kamu tahu kalau kamu berniat untuk melancong dari awal dari rumah kamu perlu tahu kemana lokasi,tempat tinggal,pengangkutan dan makan yang perlu kamu sediakan selama kamu berwisata.

Seorang staff  kastam dari luar masuk " emang benar dia bawa 10 ribu dollar..seorang staff yang berpangkat mengatakan enggak..kurang enggak sampe..saya hanya tersenyum dengan perasaan geram sambil mengatakan saya minta maaf encik-encik,tuan-tuan semua saya bukanya pertama kali travelling ke luar negara saya tahu undang-undang kastam saya tidak sebodoh itu untuk membawa duit dari luar yang begitu banyak dan beg kain saya kamu nggak mau periksa??..staf kastam menyuruh saya keluar dari bilik tersebut..budus punya kastam bali airport yang bertugas pada 6.10.2015 jam 9 malam.

Keluar dari air airport pemandu yang di tempah sedia menanti. setelah memperkenalkan diri saya dan my nephew  Rinie.Dalam perjalananan Hakim bertanya kenapa kami lambat keluar saya mengatakan kastam airport menahan saya di sebab kan mereka melihat dari screen tv handbag saya mempunyai wang puluhan jutaan rupiah dan bila di kira tak sampai juta sahaja ,si Hakim hanya tersenyum..emangnya mau cari duit..hakim bertanya jika kami mahu singgah makan memandangkan sudah makan nasi ayam dalam flight  AirAsia tadi tadi saya minta Hakim menghantar kami terus ke hotel,sampai di hotel kami di sambut dengan minuman air lemon,saya tempah hotel melalui Booking.com tripple bed memandangkan seorang kawan tak jadi ikut dalam vacation kami saya meminta untuk di tukar kepada twin bed hotel charge pula..ermm.

duit syiling rupiah ini tak tahu datang dari mana tapi  wang rm1 dah hilang dalam sampul surat..mungkin kah gantian???


twin room The Royal Eighteen Kuta sekarang di tukar nama ke Grand Hardys Hotel & Spa Kuta



No comments:

Travel masa pandemik Covid19 (Kota Kinabalu-Kuala Lumpur)

 Tarikh 3 August 2020   Perjalanan dari KKIA menuju ke KLIA2 Kaunter self check in  sebahagian tidak berfungsi,balik-balik scan tak dapat ak...