Monday 11 April 2016

Kota Kinabalu~Singapore~Vietnam~Korea ~Day 6



Vietnam

Reunification Palace

Masih lagi di Vietnam pada pagi ini dan hari terakhir di Vietnam..saya tekad untuk berjalan kaki seorang diri ke Independence Palace dan war remnant Museum.

Rakan seorang di telefon dan di mesej tak menjawab..Berjalan lah saya mengikut google map..setelah 15 minit berjalan saya hilang arah di sebabkan pak googgle stuck.Akhirnya saya bertanya dengan seorang security yang menjaga pejabat berdekatan.Lelaki ne tak faham bahasa pun cakap Independence Palace pun tak tahu akhirnya saya membuka handphone dan menunjukkan gambar IP,dia dengan senyum lebar berkata..you go straight turn left and walk about 3 building you turn left and arrive 10 minute ..
Senang hati sedikit.Setelah mengucapkan terima kasih pada lelaki tersebut saya meneruskan langkah..di depan saya seorang wanita mungkin dari eropah,juga kelihatan kebingungan sambil melihat handphone.Dalam hati bukan saya seorang saja rupanya..dan..tempoh 10 minit itu membuat kulit berpeluh...hehehehehe..

Setelah membeli kupon IP berharga 20,000 dong,maka saya pun memulakan tour secara sendirian berhad.Dalam asyik mengambil gambar..saya tak ambil selfie picture walaupun ada membawa monopod tiba-tiba..

ladies:..hello..please take my pict
Me:..ok..
minah seorang ne aku dah tolong ambik gambar dia bergambar macam aku ne jurugambar personal dia pula.Mungkin melihat mimik muka saya yang dah berbiut akhirnya dia berkata.

Ladies: miss..you vietnam??
Me:sambil senyum sengih..no i'm from Malaysia,why???my face like Vietnam girl?saya bertanya semula
Ladies: ooh..saya pun orang Malaysia , dari mana?
Me: Saya  orang Sabah,dari Kepayan..sengih saya
Ladies : siapa kawan kau ne..tidak nampak?
Me:travel girl sy ada di hotel malas mau jalan
Ladies:uiii..rugi la dia tu..datang jauh-jauh nda mo jalan
me:Penat kaki mungkin kami travel dari minggu lepas dari Singapore-pas tu p si ni malam ne kami terbang p seoul pula
Ladies:eh..brani oo kau..kami nda berani..kau datang sini naik taxi ka?
me: tidak..jalan kaki..ikut gps,berapa taxi p sini?
Ladies: kmi tinggal di Saigon hotel naik taxi p sini 400,000 dong..mari lah jalan sama bergambar sama-sama..
me:dalam hati saya mahalnya..Thank you miss..tapi saya mau kejar masa ne...saya mau cepat...k bye jumpa lagi..

Puas mengambil gambar dari luar hingga lah ke dalam bangunan.Saya melangkah keluar dan kelihatan tiga orang wanita yang mengaku berasal dari Sabah melambai-lambai sambil salah seorang berteriak meminta tolong mengambil gambar..Minta maaf cik puan..




Keluar dari gate saya bertanya kepada lelaki penjaga pintu lokasi ke War Remnant Museum ,dia menjawab sama seperti lelaki security  pertama saya jumpa..tak apa lah..sambil berjalan dan mengambil gambar seorang lelaki berkulit putih mungkin warga Amerika berkata.."hi..miss..may be this area not suitable for you to take picture so many motorcyle every where..beware for thief.."Sambil mengucapkan terima kasih saya menyimpan handphone ke dalam beg.Akhirnya sampai juga di war Remnant Museum.Lokasi hampir berdekatan dan boleh jalan kaki ke Vietnam Cathedral Church dan Post Office.
























War Remnant Museum

                                                             entrance fee 15000 dong











mati semua pokok

Add caption
melihat wajah mereka kelihatan sangat menyedihkan...'(






kejamnya...





Tak sedar masa berlalu begitu cepat jam menunjukkan pukul 11.40  pagi.,Whattsup dari travel girl pun balik-balik datang bertanya  bila nak balik hotel,dia kata biar awal sampai airport jangan lewat.Tapi  flight ke Seoul kan jam 11 malam.Janji dengan hotel jam 11 check out.Jalan kaki memang tak sempat tapi naik taxi memangg kena kencing .Tiba di luar gate ada taxi Vinasun sedia menunggu 

driver Vinasun : hello girl..u want taxi
me: how much from here to Alagon Western Hotel?
Driver taxi : where Alagon?
Me: Dalam hati ..b***h jua diver ne ..Alagon Western hotel near Benth Thanh Market
Driver taxi:  sambil menunjukkan jari 2 dan 5
me: what do you mean two thousand five hundred
Driver taxi : no..no..sambil cakap bahasa vietnam yang aku sendiri pun tidak tahu
me: twenty five thousand
Driver taxi : sambil senyum...yes..yes..

dalam taxi... driver tu bercerita tapi sepatah kata pun saya tidak mengerti saya hanya  bercakap dalam b.i tapi terdetik dalam hati bukan kah elok kalau saya balas dalam bahasa Dusun..habis lah ne kali

Driver taxi:..miss..i dont know u hotel i drop u here..sambil tunjuk benth thanh market
.Pay me sambil menunjukkan wang satu ratus ribu dong dua keping..

Me: hey..boys..you said  price from museum only twenty five thousand ,sambil memberikan 50,000 dong
Driver taxi : no..no..this for tax
me: dalam hati hari sabtu tu aku pergi Vietnam Cathedral naik Mailinh taxi dia charge 20,000 dong jer
tengo jam dah jam 12 lebih...sempat berkata kepada pemandu taxi  after this you back to home and pray for you lord..GOD BLESS YOU job..

Selamat sampai di hotel pada jam 12.15pm..naik ke hotel ambik beg dan check out..bayaran boleh di buat sama ada vietnam dong atau pun usd.

Naik Taxi Mailinh ke airport charge yang di beri hanya 70,000 dong..jika di bandingkan pada hari pertama .Kita orang guna Saigon Taxi 200,000 dong..jangan ikut taxi ini

Kaunter Vietnam Airlines ke Seoul hanya di buka pada jam 5 petang...ke sana sini lah kita menarik trolley untuk menghilang kan kebosanan.


Sambil menunggu gate ke Seoul di buka saya sempat lagi menulis di bloger ini..

The exchange rate: US$1 = RM4.12 and 4900 Vietnam dong for RM1

Kami tidak sempat untuk cover semua tempat 4 hari 3 malam sememang tidak cukup.Tempat yang di hajati sekali adalah Mui Ne namun jarak perjalanan sehari return sangat tidak berbaloi.Ada masa panjang umur pasti akan ke sini juga.
travel independently is definitely way more fun than joining the organised tour operators. 







No comments:

Travel masa pandemik Covid19 (Kota Kinabalu-Kuala Lumpur)

 Tarikh 3 August 2020   Perjalanan dari KKIA menuju ke KLIA2 Kaunter self check in  sebahagian tidak berfungsi,balik-balik scan tak dapat ak...