Saturday 9 April 2016

Kota Kinabalu-Vietnam - Korea day 4

Vietnam: Chu Chi Tunnel

Hari ke dua  travel di bumi Vietnam seperti yang di janji kan oleh miss Khanh kelmarin kami menunggu di lobi hotel menunggu tour guide yang akan menjemput kami ke Chu Chi Tunnel.30 minit telah berlalu kelibat wajah-wajah tour guide tak  juga muncul.Akhirnya saya mesej kepada miss Khanh setelah di desak oleh travel girl.

Akhirnya datang juga seorang lelaki berbangsa Tagalog..setelah memperkenalkan diri dia membawa kami ke dalam bas.Bas memuatkan penumpang seramai 30 orang.Dia suruh kami duduk dekat dengan driver.Bagus lah boleh nampak pemandangan luas..Dalam bas tu semua bangsa ada dan datang dari pelbagai negara.

Tour di mulakan dengan kisah bagaimana Vietnam di beri nama,kepadatan penduduk,bangsa yang mendiami negara Vietnam,pekerjaan dan pendidikan mereka.Kata tour guide ne kamu nampak saja orang Vietnam macam selekeh tapi kalau mahu tahu satu rumah ada lima anak kereta ada 6 atau 7 buah.

Beralih kepada cerita bagaimana Vietnam di jajah oleh orang Amerika dan bagaimana penduduk Vietnam dapat menumpaskan tentera berkenaan.Sungguh sedih dan tragik kisah tersebut.Kata tour guide tersebut orang tua di Vietnam sehingga kini yang masih hidup masih merasa kesengsaraan yang di alami mereka.Mereka sangat membenci Amerika namun kedatangan Amerika ke negara mereka di sambut dengan baik.

tour yang saya tempah di Vietnam ialah Vietnam  Tour Lotus
empunya syarikat ne seorang wanita bernama miss Khanh..cantik orangnya dan peramah
memang sangat recomended lah tour ne..
email:info@vietnamtourlotus.com
web:vietnamtourlotus.com

untuk tour chu chi tunnel dan Vung tau charge dia minta sangat murah jika di bandingkan dengan tour tempatan yang lain.Siap di jemput di hotel lagi dan di hantar di depan hotel.

kenapa vacation saya pada hari ini saya terpaksa tempah tour ianya di sebabkan kaki travel girl seorang tu lututnya dah sakit.Suruh dia rest kat hotel dia tak mahu,So jalan terakhir tempah tour.Nampak gembira dia tapi tak seronok pula.,sebabnya dia baru nak minta ambik gambar sudut sana situ,sini  tak sempat nak gambar sebab guide dah suruh naik bas..saya yang bukan kaki selfie ne tak menyesal lah..

No comments:

Travel masa pandemik Covid19 (Kota Kinabalu-Kuala Lumpur)

 Tarikh 3 August 2020   Perjalanan dari KKIA menuju ke KLIA2 Kaunter self check in  sebahagian tidak berfungsi,balik-balik scan tak dapat ak...