Wednesday 21 October 2015

Seoul day 15

Seoul to Busan

Hari terakhir berada di Seoul,berjalan-jalan mengelilingi Insadong dan Angguk mencari pesanan family dan rakan -rakan.Salah seorang sahabat bertanya kenapa tidak booking tiket dari Seoul ke Kota Kinabalu..Saya hanya tersengih..pilihan hanya dua Asiana Airlines dan Korean Air harga saja mencecah rm3000.Pilihan lain Air Asia Incheon-klia2-bki tapi kena bermalam di KL lagi anggaran telah di kira flight  dengan hotel satu malam pada tarikh yang di pilih sudah mencecah rm1800.Pilihan ketiga mengunakan Korean air dari  Gimpo International airport Seoul ke Gimhae International  aiport Busan bermalam di Busan dan esoknya balik dari Busan-klia2-BKI baru rm620.Semestinya saya akan pilih yang murah.Sama saja semuanya sampai di kampung halaman dengan selamat.Amen.

Kota Kinabalu-Bali -Korea Day 8

Tuesday 20 October 2015

Korea-Busan Day 1

Day 15~ 20.10.2015

Selepas breakfast di Four Season hotel..kami menarik beg yang makin berat..Lepas check out kami minta receptionist untuk call taxi ke airport..lebih kurang dua minit taxi pun sampai..Harga taxi 4600 won.

Sampai di Jeju International airport,kita orang check in luggage.

Image result for departure gate jeju international airport

Masih setia menggunakan penerbangan Jeju airlines..sebab murah masa kita orang booking.

Jika berminat menggunakan perkhidmatan ne boleh lah cek di laman website diorang http://www.jejuair.net/jejuair/main.jsp

Tiba di Gimhae  International Airport Busan..Imigresen smooth saja..
ambil luggage dan cari taxi..kebanyakan travel  hari ini kitaorang guna taxi sebab luggage yang semakin hari semakin berat isi kandungan.

bercerita pasal taxi hehehe..main masuk taxi ini lah padanya..dalam hati terdetik mewah juga ya taxi..rupa-rupanya taxi yang kami masuk ne taxi bussines class..patut pun...driver taxi yang kami naik ne tersangat lah peramah orangnya..Dia cerita semuanya tentang Busan walau pun bahasa englishnya tak selancar mana tapi kita masih faham.

kos taxi dari airport ke hotel 58000 won

check in bilik ganjil lah motel ne..macam apa saja..tapi ini lah motel paling murah dan paling dekat dengan Busan  subway..tak apa lah yang penting ada  tempat tidur dan mandi .

hotel  300,000won for 6 night saya booking melalui booking.com

Selepas berehat beberapa minit kita orang keluar mencari makan..

Monday 19 October 2015

Kota Kinabalu-Korea-Jeju Travel Day 14

Day 13~15.10.2015

Ini lah ruang Amber Hotel Jeju

Image result for amber hotel jeju

Lobi Amber Hote Jeju

Setelah selesai breakfast..kami turun menuju ke lobi hotel..berbekalkan wifi yang ada saya mengintai e-mail  dari driver yang  telah di  booking sekian lama.Sudah satu jam setengah menunggu akhirnya email saya terbalas pak cik driver tu salah hotel.

Ingatkan pak cik rupa-rupanya masih muda..Setelah memperkenal kan diri dia membawa kami menuju ke keretanya tapi kenapa personal car yang dia bawa???.Katanya  taxi dia rosak...erm

Image result for hyundai car korea
hyundai car

Destinasi hari pertama merangkap hari ke dua di Jeju Island dia tanya kami hendak ke mana...

East Course Attractions

Lokasi pertama Sangumburi Crater
free entrance
estimated time keliling jalan kaki lebih kurang satu jam setengah

Image result for sangumburi crater

cantik bunga lalang ne..kalau kat kampung dah di potong

bekas cetusan berapi..sekeliling tu hutan

lokasi ne sangat cantik sesuai untuk pre wedding picture

Image result for sangumburi crater

Image result for autumn vacant at jeju

Lokasi ke kedua  Manjangul Lava Cave (UNESCO WORLD HERITAGE)
Lava terpanjang di dunia

entrance fee : Dewasa 2000 won remaja 1000 won dan kanak-kanak 1000 won
warga emas percuma
estimate time satu jam sebab kita orang jalan laju

Image result for manjanggul cave
tangga turun ke bawah

Dalam gua ne sejuk dan ada air menetes dari atas batu..lampu yang di pasang sangat cantik..

Lokasi ketiga Trick Art Museum
entance fee 2000

entrance
 Image result for jeju trick museum

Lokasi ke empat Seongoup Folk Village
masuk percuma

Image result for seongeup folk village

Rumah yang kita orang singgah ne merupakan  rumah sepasang suami isteri,mereka  ada seorang anak perempuan tapi berhijrah mengikut suami ke Seoul.Ceritanya di  rumah mereka ini merupakan lokasi drama Korea saya lupa tajuknya..terdapat gambar-gambar pelakon di setiap lokasi yang di buat pengembaraan.Setelah si pakcik yang pandai bercakap bahasa melayu ini memberitahu asal-usul perkampungan tersebut akhirnya si pak cik pun membawa kita orang mencuba air peraman mengikut ceritanya jika seorang yang minum terasa pahit,masin,manis dan tawar menandakan seseorang itu mempunyai penyakit dalaman contohnya gastrik.Seterusnya walau tidak di paksa membeli rupa-rupanya dia juga menjual produk tersebut yang katanya keluaran Seoul Goverment dan di jamin terbaik dan berkualiti contohnya wajah si pakcik ini yang kami sangka kan berusia 50 an rupa-rupanya umur beliau sudah 76 tahun tapi awet muda.

Image result for horse cream jeju
cream yang di jual oleh si pak cik

lokasi ke lima Seongsan Ilchulbong Peak ( UNESCO WORLD HERITAGE)
Trekking 60 minit

ATV
Skip

check in di Four Season hotel Jeju

kali kedua menginap di sini..jom kita lihat..

Image result for four season hotel jeju
pintu depan kena naik tangga ya..pintu belakang pun ada

pandangan depan hotel

sudut komputer boleh print boarding pass kertas minta dengan front staff saja

Image result for four season hotel jeju

twin bed memang puas hati..sangat selesa

Travel masa pandemik Covid19 (Kota Kinabalu-Kuala Lumpur)

Tarikh 3 August 2020   Perjalanan dari KKIA menuju ke KLIA2 Kaunter self check in  sebahagian tidak berfungsi,balik-balik scan tak dapat ak...