Thursday 10 August 2017

CAMBODIA : SIEAM REAM ~ Day 7

Hari ke dua di Cambodia..cepatnya masa berlalu.Planning hari ini jalan-jalan di area bandar je lah.Jom terjah lokasi pertama.

WAR MUSEUM

ENTRY FEE usd 5.00
Masa p beli tiket ini penjaga tiket bercakap khmer dengan saya
kalau tak dapat harga warganegara
Mr Salleh kata rupa saya 100 percent Cambodia girl,mulanya dia ingat
saya anak orang berada sebab  kulit putih.
Sambil ketawa saya menjawab saya hanya anak orang kampung

Masih terjaga rapi

Kawasan War Museum ne kecil saja ,banyak lagi kapal-kapal lain

Ini Transport kita dan itu dia Mr Salleh driver yang sporting

Nak ke mana lepas ne??

ANGKOR SILK FARM

Kemasukan adalah percuma

Proses pembikinan kain sutera

Cantik dan kemas tapi harga mahal

Belikan mak saja diri sendiri tak ada
Bergerak menuju ke destinasi seterusnya...

SENTEURS d'ANGKOR WORKSHOP

Masuk percuma,dalam kedai tak di benarkan mengambil gambar beli barang boleh,macam-macam diorang jual sabun,kari,tea,kopi,pewangi,bedak, gincu dan sebagainya. Semuanya dari tumbuh-tumbuhan.Harga lebih murah dari kedai di luar sana dan airport.

proses pengeringan daun

Mereka dapat supply dari seluruh pelusuk Negara Cambodia
Lokasi terakhir hari ini

Unik kan

CAMBODIAN CULTURAL VILLAGE

Kawasan ini besar kalau nak jelajah semua tempat dan nak lihat show dia datang lah jam 10 pagi sebab show pertama bermula pada jam 11.00am.

Entrance fee usd 15.00 dah lah mahal sikit tak berbaloi jika datang pada waktu petang kot-kot petang tu hujan lebat sia-sia lah masuk kat dalam.

Sebelum tu lunch dulu di Muslim restaurant harga macam biasa makan dekat kedai makan di Malaysia.
Restauran ne ada kedai jual cenderahati harga boleh nego

segan nak ambil gambar dapat lah macam ne

antara lauk dan sayur yang kita orang pilih
   Dah kenyang Mr Salleh tanya kita orang nak dia hantar ke Cambodia Cultural Village  atau nak balik hotel dan dia kan ambil kita petang nanti.Sebab pada mulanya baca catatan dari beberapa bloger yang datang melawat Cultural Village ne mengatakan lokasi kecil,tak terawat bangunan dia,kotor dan semak dan macam-macam lagi lah.So pilihan pun terletak di tangan saya petang nanti kita orang p sana.

Jam 3 petang Mr Salleh datang ambil kita di hotel dan bila tiba di Cultural Village..menyesal pula tak minta hantar tengahari tadi..besar kawasan dan memang menarik lah show dia..tapi banyak kami tak sempat tengok.

Peta Lokasi

Perkampungan diorang

Kawasan sekitar ne ada tempat duduk dan meja kalau nak piknik memang sesuai

Lokasi permainan kanak-kanak

blur pula

Sebahagian saja yang dapat di lawati..hujan rintik dah nak start..

jam 5.30pm balik hujan sangat lebat,tourist yang lain tu memang basah kuyup berlari menuju ke bangunan utama.

Tiba di bandar tak pula hujan sebenarnya dah berhenti..so kita orang balik hotel lagi dan jam 8 malam  cari makan pula

Menu yang sempat di gambar

Jalan-jalan sebentar dekat saja dari hotel kami orang

Dekat sini sangat ramai tourist dan sangat bising dengan muzik yang kuat sangat happening

Kawasan ne dekat night market sebelah tu boleh lah shopping kain baju dan sebagainya

Beli durian sekilo usd4 rupa-rupanya dapat durian separuh masak heheh..kat depan tu banyak durian dah masak
Selesai sudah kisah hari ini..macam-macam ragam..dan cerita..