Saturday 14 January 2017

INDONESIA~LOMBOK ;Day 2 West Lombok Part 1

Lombok Indonesia

~14 Januari 2017~

Hari ke dua di Lombok,awal pagi sempat berjalan di sekitar LARA HOMESTAY.
Planning trip hari ini nak ke bahagian West Lombok.

Resah sebenarnya sebab kalau ikut google weather sepanjang berada di sini hujan.

Suasana pagi di Lara Home Stay Kuta

Berjalan-jalan di luar homestay sementara menunggu breakfast siap dari homestay ne ke Pantai Kuta lebih kurang 12 minit berjalan kaki

Masih kosong belum berhias

Pak Rahman dah tiba tu..awalnya baru jam 7.10am
 Jam 8 pagi kita orang gerak selepas habis breakfast..ok lah dia orang hidangkan nasi goreng,mee goreng dan western food minuman pula ada kopi,oren juice dan tea.

SASAK VILLAGE SADE

Destinasi pertama kita ialah ke Sasak Village Sade,tak ada entrance fee..

Destinasi pertama
 Singgah tempat ne kononya perlu ada guide yang temankan kita orang,dia bawa lah kita bertiga keliling rumah tradisional tu cerita sejarah,adat dan perkahwinan mereka.Kata bapak tu adik beradik boleh kahwin tapi diorang ne 100% beragama muslim.

Banyak lagi lah dia cerita..

Hampir dua jam tour Sasak siap ,bagi dia 20,000 aja..kira ok la tu ada orang saya nampak bagi 5000,10,000.Itu pun siap bising lagi kat depan sana..

Kain tenun kat sini mahal sebelum tu harga dia bagi 200,000,kita orang ambik 6 helai dia bagi harga 130,000 satu dan  free satu selendang

yang ini pun mahal boleh pula dia bagi satu rm10
nenek sasak sedang menenun

Singgah sebentar di sini

VILLA HANTU

free entrance..

Cuaca di Lombok tak berapa baik kadang hujan gerimis kadang lebat

Villa Hantu..berdasarkan cerita bangunan ne tak siap-siap sebab owner dia dah meninggal dunia,waris pun tak dapat nak bantu.Bijak diorang ne bangunan lama pun boleh jadi lokasi persinggahan untuk tourist,kat sini tshirt lombok murah di jual 100,000 8 helai

PELABUHAN BANGSAL

Sampai dah kita orang nak ke Gili Trawangan

Beli return ticket ,ticket balik tu open,kata juruwang tu esok pun boleh balik guna tiket tu

Bot warna merah tu yang kita naik nanti

Keadaan dalam boat ada live jacket,bot ini di sarankan pak Rahman sebab dia kata bot ne ada insurance.Kapal awam ada murah cuma keselamatan tak terjamin.

Dah sampai Gili Trawangan

yang ini laluan sebelah kiri dari jetty,jika nak ke ayunan tu sebelah kanan tapi jauh kalau nak jalan kaki
 Tak banyak tempat yang kita p di Gili Trawangan sebab nak kejar masa,saya tempelkan gambar dan video.

Mesti cantik kalau cuaca panas