Tuesday 20 September 2016

INDONESIA : Medan Travel Day 1

Kota Kinabalu Airport-Klia-Kno

Hari yang di tunggu akhirnya tiba juga...
Perjalanan pagi ini di iringi hujan renyai,seperti biasa saya memanggil taxi yang sudah sekian lama saya kenal..

Driver : Morning..cik nak ke mana hari ini..travel  jauh lagi
Me : muka segan (dalam hati ) apa sal dia  tahu aku nak jalan ne..selamat pagi Encik..hehehe..ya jalan lagi ne



Mak dan my kakak jam 6 pagi dah tiba kat airport diaorang gerak ikut my bro p kerja.Sudah jumpa mereka dan berbual sekejap bawa mereka p breakfast kat MCD sementara tunggu my cousin family  sampai..

Kota Kinabalu International Airport
Wajah family yang ceria dan gementar lepas ne kena fly satu kapal lagi cian my mom and aunty..

KLIA..dah nak berlepas ne ke Medan...

Tiba di kaunter imigration KNo,pegawai tersebut bertanya pada saya...

Imi.staff: Bisa ngomong bahasa
Me : ya sudah tentu..ada apa masalah ya???
Imi.Staff : Buat apa datang Medan?
Me:Jalan-jalan..melancong ke Medan..sambil senyum simpul..
Imi .Staff : Berapa hari?
Me :5 hari sabtu ini 24.9.2016 balik Malaysia..( saya perhati my nieces juga di soal oleh pegawai di sebelah sana,dalam hati meski diorang ingat kami datang jumpa cowok kat sini atau nak minta $$$ teringat peristiwa Bali tahun lepas)
Imi.staff: Return ticketnya ada??kalu ngak ada bisa ikut saya masuk bilik        ( dengan senyum lebar pakcik imigresen memandang saya).
Me : Mesti ada encik..takkan saya mahu tinggal lama-lama di sini (sambil mengeluarkan travel itinerary AirAsia dari beg saya
Imi.staff : Ramai ya datang sini..mana yang lain??
Me : Mereka sudah di luar erm..kenapa mereka tak di soal?? tanya saya
Imi.staff : Memandang saya sambil tersenyum dan mengembalikan pasport dan travel itinerary saya.

Terdetik dalam hati..asal keluar dari luar Malaysia saja mesti kena tanya..fade up sangat lah,aku cuba menenangkan diri...ah itu random question saja dari mereka..

Tiba di arrival hall saya  mencari driver holding a card bearing my name but...  namun hampa tak ada pun atau pun supir tu dah balik.Jam menunjukkan 6.20pm waktu tempatan janji dengan driver 4.45 sampai airport.Teringat balik semasa di soal di imigresen tadi mesti sebab ini kan dah kena tinggal.

Family semua pun risau..aku hanya berkata tenang..kalau tak ada supir kita naik keretapi..keretapi depan mata saja.Saya kembali semula di balai ketibaan untuk mencari supir tersebut namun hampa.Terlihat simcard dan bertanya harga pada penjual tersebut.Sales girl  menjelaskan simcard /interent/calling harga 70,000 rupiah,malas nak fikir saya beli saja.



Seterusnya menelepon en.Vicky,empat kali call tak di jawab agaknya orang ne tengah sembahyang.Tengah asyik kawan saya dan my nieces guna hp ada calling dari encik Vicky.Lebih kurang  lima minit kemudian  encik supir pun datang,dia hentam saja sebut nama saya tapi dia jumpa dengan orang lain..hehehe..nice driver..harap-harap bagus sampai last kami di Medan.

Dalam perjalanan ke bandar Medan hujan turun dengan lebat singgah dinner dan request dari family yang lain minta bawa ke shopping complex untuk cari baju.Sebenarnya tugas pak supir hari ini hanya pick us from the airport bawa singgah makan and send to the hotel saja tapi dah terlebih request pula.

Encik supir : ala..hujan lebat ne..kenape tak bawe baju cukup-cukup datang Medan ( driver kami guna slang bahasa melayu semenanjung)
Family kat belakang jawab..kita orang nak beli baju kat sini la.


Nasi ayam penyek sedap sambal fuhh..menyengat lidah





Janji dengan Grand Impression hotel check in jam 9.00pm tapi sekarang dah 9.20pm..saya cuba call hotel tak berjawab pula.Resah juga manalah tahu diorang kanselkan booking kita orang.Call ke enam baru berjawab.Driver kat sebelah pula asyik menjeling last-last dia kata try call lagi.Sampai hotel jam 10 malam..Supir kami kata hotel yang saya booking tu tahun lepas beroperasi dan hotel yang sangat baik dan mendapat review yang sangat baik dari customer namun sangat sesak sebab di kawasan pasar buah.

Kaunter reception terletak  di level 2,lift kat sini perlu guna kad bilik kalau tak ada lift tak beroperasi.Di level 1 pula ada guard jaga di sebelah kanan hotel pasar buah dan di depan seberang jalan raya pula terdapat 7 eleven.



Image result for grand impression hotel

Depan ne ialah  kaunter receptions





superior twin room ada meja solek ada almari ada hair dryer

Image result for grand impression hotel
ini bilik my mom and aunty

Lepas mandi boleh lah tidur dengan lena..


sweet dream semua..hujan mengiringi malam kami di Medan..






No comments:

Travel masa pandemik Covid19 (Kota Kinabalu-Kuala Lumpur)

 Tarikh 3 August 2020   Perjalanan dari KKIA menuju ke KLIA2 Kaunter self check in  sebahagian tidak berfungsi,balik-balik scan tak dapat ak...