Friday 24 October 2014

Kota Kinabalu-KLIA2-Korea Day 2

Busan Korea

23.10.2014-27.10.2014

Flight Air Asia dari KLIA2 selamat mendarat pada jam 8.15am waktu tempatan.Tiba di arrival hall kami  ke kaunter informasi bertanya bas menuju ke Busan station.Untuk ke Busan Station boleh menggunakan tiga alternative sama ada menggunakan taksi, subway atau bas,Kami bertiga menggunakan bas dan perlu tunggu di platform no.4.Tambang bas 4200won ,bayar masa nak naik bas,perjalanan ke Busan Station mengambil masa 45 minit.

Bas berhenti di Busan Station,kita  turun dan masuk ke subway bawah tanah untuk mencari exit no.2 saya telah menempah Hansung Motel sebagai tempat penginapan kami selama 3 malam.

Jarak berjalan kaki dari Busan Station  ke Hansung Motel  dalam masa 2 minit ,caranya pergi ke Busan station cari exit no.2 dan keluar dari exit tersebut,jalan lurus,Nampak kedai elektrik di sebelah kiri.Lorong pertama Standarad Chatered bank ,masuk ke lorong pertama.Jalan lurus sehingga jumpa café ING Coffee Beer di sebelah kiri dan kanan GS25 Mart di depan anda.Jalan lurus sehingga tiba di GS25  Mart dan pusing kanan dan jalan lurus ke depan.Di sebelah kanan anda sekarang ialah Starbucks café dan anda perlu jalan lurus sehingga terjumpa restaurant di sebelah kanan anda dan di sebelah kiri ialah Hansung Motel.

Busan map

Hansung Motel Busan

Kami tiba di motel pada jam 8.30 pagi,baik mak cik yang urus tu dia suruh bayar cash money dan boleh ambik kunci bilik terus..motel ne tak ada lift ya, luggage  kena bawa sendiri dan kena naik tangga.

bilik triple

ada tv,meja kecik dan fridge

ubat gigi,shampo merangkap body soap di sediakan

tangga..lift tak ada

Masuk bilik saja terus baring atas katil akhirnya terlelap kita orang bangun pada jam 11 am.Planning nak pergi makan tapi kawan seorang tu nak ke Jagalchi Market.Jagalchi Market tak masuk dalam itinenary saya,homework tak buat..ermm..lantak saja la.masuk balik ke Busan station tanya pakcik informasi yang berdiri dekat gate masuk subway..dia bagi kita map(map bahasa korea yer)dia terangkan pun guna bahasa diorang..hehe..angguk kepala jer la ntah faham entah tak..kita orang pergi ke mesin tiket pak informasi yang tolong ye..tiket subway 3200won seorang,turun ke bawah lagi menunggu subway ke Jagalchi Station.
Pengumuman dalam subway  3 bahasa iaitu bahasa English,Cina,Jepun,dengar announcment  jer la,kita keluar berpandukan arah yang di tulis di luar subway tersebut.keluar exit 10 belok ke kanan ikut sepanjang lorong jual buah-buahan pusing kiri jumpa la Jagalchi market pasar ikan ya,ikan semua yang segar dan besar2 belaka yang kecik pun ada juga.Semuanya segar belaka..

dah puas keliling market kita orang pergi ke tingkat 4 untuk cari gerai makanan dah banyak tutup jam dekat 4pm.

keluar dari market kita masuk subway balik keluar ke exit no.10 kitaorang pergi ke Busan International Festival Film..puas ronda dan gambar kita pergi ke Busan tower.jam 7pm balik ke Busan station

macam-macam..

kos perbelanjaan untuk hari ini